- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 1 jaar, 5 maanden geleden door Nadeche.
-
AuteurBerichten
-
19 juni 2023 om 14:05 #5658NadecheSleutelbeheerder
Dag allemaal,
Voor het BHIC fellowship heb ik de doodsoorzaken van Oss gedigitaliseerd. Inmiddels is de invoer grotendeels voltooid, maar zijn er nog een aantal doodsoorzaken (circa 150) waarvan ik niet helemaal zeker ben wat er precies staat, of soms zelfs helemaal geen idee heb… Zouden jullie mij willen helpen met het ontcijferen van dit lijstje doodsoorzaken?
Hier is de link naar een Google Spreadsheet waarin je de doodsoorzaken kan vinden (inclusief weblink naar de oorspronkelijke scan): https://docs.google.com/spreadsheets/d/1ohHRKjy2oYLV-B5SAqNgtIWi5ehsR4MShLiSbRdRlPU/edit?usp=sharing
Het zou fijn zijn als je bovenaan (in de eerste rij) je naam invoert en daaronder per record wat je denkt dat er in de originele scan bij de doodsoorzaak staat geschreven, zoals ik bijvoorbeeld ik kolom L zelf al heb gedaan.
Mochten er vragen zijn dan hoor ik het graag!
Groetjes Nadeche
21 juni 2023 om 07:28 #5677TheoZDeelnemerHa Nadeche,
Zit hier in een mogelijkheid in om meer contrast in het beeld te krijgen en of het beeld lichter of donkerer te maken?
21 juni 2023 om 09:43 #5678NadecheSleutelbeheerderDag Theo,
Fijn dat je wilt helpen!
Die mogelijkheid is er zeker, maar is niet erg ‘gebruiksvriendelijk’. Onderin de scan is een balk waar je kan spelen met de ‘helderheid’ en het ‘contrast’ (via de plus- en minknopjes). Het is even zoeken naar de juiste instellingen, maar hopelijk helpt het wel.
23 juni 2023 om 11:08 #5696willvlasModeratorVan sommige overlijdens zijn de oorspronkelijke doodsbriefjes nog beschikbaar, zoals b.v. van Maria Elisabeth van den Berg (ID 46).
Maar dat maakt het ontcijferen niet altijd eenvoudiger 😉
Gelukkig hebben anderen dat al gedaan.
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door willvlas.
23 juni 2023 om 16:08 #5698NadecheSleutelbeheerderDank Will!
Ik was even helemaal vergeten dat een deel van de oorspronkelijke ‘doodsbriefjes’ (volgens mij vanaf halverwege 1880s) al is ingevoerd. Dat kan zeker handig zijn voor de overledenen die ergens tussen 1888 en 1906 zijn overleden. Ik ga er eens naar kijken en zal de ‘onleesbare’ doodsoorzaken die ik met deze methode kan uitpluizen binnenkort uit de Google Spreadsheet halen, zodat er een kleiner lijstje overblijft!
Groetjes Nadeche- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 6 maanden geleden door Nadeche.
26 juni 2023 om 08:35 #5705TheoZDeelnemerVolgens mij heeft@Willvlas de lijst vervolmaakt (geweldig!) en heb je antwoorden op je vragen.
28 juni 2023 om 09:09 #5728NadecheSleutelbeheerderHeel erg bedankt voor jullie hulp bij het ‘ontcijferen’!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.