• Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 dagen door Macy.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #9399
    LoesE
    Deelnemer

    1945-26-157

    Abe de Jong was van beroep cyaneerder. Dat moet ik opzoeken. Maar voordat ik zover was kwam ik in wiewaswie een andere Abe tegen, die was getrouwd met Bontje Poepjes. Mijn eerste reactie: ach wat sneu, zo’n naam. Maar mijn echtgenoot wist meer: Poepjes betekende vroeger iets anders dan waar je nu direct aan denkt. Dus even Wiki erbij gehaald. En ja, het ligt inderdaad iets anders:

    Het Meertens Instituut geeft twee mogelijke etymologische verklaringen voor het ontstaan van de achternaam Poepjes:

    De eerste verklaring is dat het een patroniem is op basis van de voornaam Poppe, met als vleivorm Poepje.
    Een tweede mogelijkheid is dat de naam aangenomen is door een familie die afstamde van Duitse loonarbeiders. Duitse loonarbeiders werden vaak Poepen genoemd, een verbastering van het Duitse Buben (= jongens).

    Een vaak terugkerende misvatting is dat Poepjes, samen met de achternaam Naaktgeboren, als schoolvoorbeeld wordt gezien van de zogenaamde verplichte naamsaanneming van Napoleon Bonaparte. Dit staat ook wel bekend als de naammythe van Napoleon. Mensen zouden volgens de hardnekkige roddel de spot willen drijven met Napoleons beleid door een absurde naam aan te nemen. Dit is echter nooit gebeurd. Vreemde of bespottelijke namen hebben meestal een logische verklaring en zijn te traceren ver voor de Franse tijd.

    Toch leuk om te weten (maar ben blij dat ik anders heet).

    #9401
    LoesE
    Deelnemer

    PS En cyaneren is een behandeling van goederen waarin mot of houtworm zit

    #9403
    Macy
    Deelnemer

    Via de Indexen gevonden en gelezen, dat Bontje Poepjes vermeld is
    met geboorteplaats gemeente Lemsterland F } provincie Friesland.
    Geboren 20 augustus 1887, dochter van} Jan Poepjes, Aaltje Vledder.
    Overleden te Amsterdam 15 januari 1962, aktenr.1-418, (archiefkaart
    1960-1964, scanpag.21van315) naam geneeskundige} C Fokke Bosch.

    • Deze reactie is gewijzigd 3 dagen door Macy.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.