• Dit onderwerp bevat 12 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren door Macy.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #3245
    Dymphie
    Deelnemer

    Ik heb hier ene

    Carel Pastel geboren in Sublingen

    dat kan toch ook niet kloppen?

    #3250
    Macy
    Deelnemer

    Via de indexen van Amsterdam, Patiëntenregisters, afd. Mannen Zieken, Binnengasthuis, Carel Pestel, geboren te Sublingen in Brunswijk, periode 1858, https://archief.amsterdam/indexen/deeds/28ccd07b-f8b9-44f9-8071-7d63e23e419a?person=99e87e3f-c710-2bb2-e053-b784100a6a2e

    Nog twee resultaten met die plaatsnaam via indexen; getypte index kolom Plaats} 2x dezelfde persoon}
    Albertus Schinke, datum 14-10-1821, plaats Sublinge (Pruisen) in Bevolkingsregister 1851-1853;
    Albertus Schinke, datum 14-10-1821, plaats Sublinge Pruisse, in Bevolkingsregister 1853-1863.
    Hierbij alvast meer over Brunswijk, in Duitsland} Braunschweig, plaats in Nedersaksen,
    Duitsland; https://nl.wikipedia.org/wiki/Braunschweig_(stad)

    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren door Macy.
    #3252
    willvlas
    Moderator
    #3254
    Macy
    Deelnemer

    Carel Pestel / #3252 / gevonden via de indexen Amsterdam, dankzij de link met achternaam Pestel.
    geregistreerde: Carel Coenraad L. Pestel, geboren 17-06-1814 te Lingen, ongehuwd, Evangelisch-Luthers, beroep koopman. / In het bevolkingsregister periode 1851-1863, vermeld met nog meer informatie;
    (volgnr.3.) Carl Coenraad Ludwig Gotfried, Pestel, geboren 17 juni 1814 te Lingen in Brunswijk,
    ongehuwd, Luthers, koopman, Koestraat 24, Amsterdam; zie verder, scanp.25van326.} https://archief.amsterdam/indexen/deeds/f68aab15-df6d-49f8-a623-f2b2b24531d8?person=962316b7-58c6-1f3a-e053-b784100aab65

    #3335
    Dymphie
    Deelnemer

    Wat nu te doen Wil?  Carel Pestel geboren te Lingen ervan maken?

    Of dat alleen bij de opmerkingen zetten?

     

    #3336
    willvlas
    Moderator

    Ik weet niet wat de afspraak met Tim is.

    Invoeren wat er staat met opmerking of meteen corrigeren?

    #3337
    Tim Riswick
    Sleutelbeheerder

    Aangepast op 25-2022, 13:00

    Inderdaad goede vraag als het zoveel afwijkt. Ik stel voor dat je het gecorrigeerde noteert bij de opmerkingen (daar willen we waarschijnlijk wel mee gaan werken) en in de kolom zet wat er letterlijk staat. Zo kunnen we ook altijd terug naar de bron voor degenen die dat willen en hebben we in de opmerkingen staan wat het waarschijnlijk moet zijn.

    #3338
    Macy
    Deelnemer

    Beste Tim, Door mij is het allemaal precies andersom gedaan.
    Dat heb ik immers van u vernomen via de mail vanaf het begin.

    #3339
    Macy
    Deelnemer

    Betreft de geboorteplaats Sublingen, het volgende daarover; ik heb geen bewijs gezien dat het fout zou zijn. Of het echt wel Lingen is, dat weet ik ook niet zeker. Betreft mogelijk allebei plaatsen in Brunswijk.
    Sublingen veranderen, daar Lingen van maken, dat lijkt me nog niet zeker weten (immers, bevolkingsregisters zijn secundaire bronnen met hier en daar ook verkeerde informatie).
    Daarom nogmaals gezocht via google boeken, getypt het volgende: sublingen oder lingen in braunschweig // Met resultaat bijv.} pag.111, in het boek met de titel: Situations-Risse Der Neuerbaueten Chausseen des Churfürstenthums … / Door Anton Heinrich Du Plat } https://books.google.nl/books?id=p-pXAAAAcAAJ&pg=PA111&dq=sublingen+oder+lingen+in+braunschweig&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwjU7Y_6wJj2AhVDwKQKHXFXBYUQ6AF6BAgEEAI#v=onepage&q=Sublingen&f=false

    #3340
    willvlas
    Moderator

    Sublingen (Suhlingen/Sulingen) en Lingen liggen allebei op de oude postroute van Hannover naar Amsterdam.
    Beide plaatsen ten westen van Hannover, dus de relatie met (hertogdom) Brunswijk is onduidelijk.

    Ik zou de naam Sublingen invoeren en bij de opmerkingen: ook vermeld als Lingen in Brunswijk

    #3341
    Macy
    Deelnemer

    Dan is het probleem opgelost, waarvoor dank!

    #3347
    Tim Riswick
    Sleutelbeheerder

    Excuus, ik heb mijn reactie even aangepast na intern overleg. Wat Will schrijft lijkt me het beste.

    #3351
    Macy
    Deelnemer

    Beste Tim, Dank u wel voor uw reactie!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.