2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #4082
    willvlas
    Moderator

    Iedereen kent het mondwater van het merk Listerine, maar wie weet dat deze anti-bacteriële vloeistof vernoemd is naar een belangrijke negentiende-eeuwse chirurg? Zijn naam: Joseph Lister.

    Louis Pasteur (1822-1895) ontdekte dat de lucht allerlei microben bevat die gisting en rotting kunnen veroorzaken. De Weense vrouwenarts Ignaz Semmelweis (1818-1865) vond dat besmette handen kraamvrouwenkoorts konden overbrengen. Hierdoor kwam Lister (1827-1912) tot de conclusie dat microben infecties in open wonden veroorzaakten. Hij vond een middel tegen deze infecties: carbol (later fenol genoemd).

    Wanneer fenol direct op de wond werd aangebracht werd de huid vaak beschadigd en het risico op ontsteking en infectie werd vergroot.
    Hij ontwikkelde daarom een fenolverstuiver om de lucht rond de patiënt te steriliseren, zowel tijdens een operatie als achteraf, bij het verschonen van het verband.

    Zijn succesvolle methode bracht hem in 1871 zelfs in de slaapkamer van koningin Victoria.

    Heren, ik ben de enige die ooit een mes in de koningin heeft gestoken!

    Met de toepassing van antiseptische technieken werd de geneeskunde voorgoed veranderd.

    Joseph Lister was zelf niet direct betrokken bij de ontwikkeling van het mondwater Listerine. Dat het drankje er kwam is wel mede aan hem te danken. Naar verluidt liet de bedenker van Listerine, de Amerikaanse chemicus Joseph Lawrence, zich namelijk door de Britse chirurg inspireren. En hij vernoemde het mondwater dus ook naar de Engelsman.

    #4083
    Sanne Muurling
    Sleutelbeheerder

    Wat een leuk weetje weer Will!

    De volgende keer dat ik iemand zie gorgelen met mondwater heb ik een mooi verhaaltje te vertellen 🙂

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.