2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #6309
    Avc
    Deelnemer

    Hoe gaan we om met tegenstrijdige gegevens? Bv op mijn akte staat als geboorteplaats A in land A maar via gemeentekaart staat er geboorteplaats A in land B. Welke hou ik aan?

    En dan het volgende in mijn akte staat dat de overledene weduwnaar is, maar door de hulp van  een andere vrijwilliger ben ik erachter gekomen dat zijn vrouw nog leefde maar helaas in 1945 is vermoord in een concentratiekamp. Ik hou me nu aan de gegevens die ik heb. Alleen voor spelling gebruik ik “google”.

    #6310
    willvlas
    Moderator

    Citaat uit de oorspronkelijke Invoerinstructie Amsterdamse Doodsoorzaken:

    Voor het historisch onderzoek van deze bron is het van essentieel belang dat de informatie uit de bron
    zo letterlijk mogelijk wordt ingevoerd om te voorkomen dat historisch belangrijke details
    verloren gaan.

    De gegevens worden brongetrouw, dus letterlijk, ingevoerd. Dit geldt voor alle gegevens
    zoals ze op de scan staan inclusief komma’s en andere leestekens. Afkortingen, verkorte
    schrijfwijzen en dergelijke kunnen waardevolle informatie geven. Een veel voorkomende
    ziekte zal bijvoorbeeld vaker afgekort worden. Het zelfde geldt voor straatnamen en
    beroepen. Oude schrijfwijzen kunnen zo helpen bij het lokaliseren van minder bekende
    straten, stegen en grachten.

    In principe geldt dit nog steeds (al kijken we niet zo nauw meer bij de leestekens).
    Als je in andere bronnen afwijkende gegevens vindt kun je dat vermelden bij de Opmerkingen, maar in de kolommen A t/m AN komt alleen de informatie die op deze scans staat.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.